160 éve született PIETRO MASCAGNI

2023. december 7-én 160 éve született PIETRO MASCAGNI olasz zeneszerző és karmester

A milánói konzervatóriumban tanult, és igen fiatalon robbant be a zenei életbe. A korai siker hangszeres előadóművészeknél teljesen megszokott, majdhogynem törvényszerű dolog, a jó komponistának azonban meg kell érnie ahhoz, hogy remekművet alkothasson. Hősünk viszont már 25 évesen megírta élete fő művét, s azonnal díjat nyert vele.

Nagy szó volt ez az ő esetében, hiszen akkoriban egy kis vidéki zeneiskola tanáraként dolgozott, sőt, zenei képzettsége is méltán volt hiányosnak mondható, a konzervatóriumot ugyanis időnek előtte be kellett fejeznie, mert nem volt pénze könyvekre és kottákra. Ennek ellenére az ő Parasztbecsület című egyfelvonásos operája nyerte az 1888-ban kiírt pályázatot, úgyhogy művét két évre rá be is mutatták egy római színházban. Az előadás óriási siker lett, a közönség megkönnyezte a szicíliai parasztfiú tragikus történetét, a komponista nevét pedig megismerte egész Európa; a bemutató után fél évvel Turiddu és Santuzza áriái felhangzottak a budapesti Operaházban is.

A siker azonban mindig is gyanús volt a komoly kritikusok szemében, ezért aztán sokan támadták a Parasztbecsületet is. “1890-ben egész Európát fellármázta egy fiatal olasz zeneszerző” – kezdte kritikáját egy derék műítész, majd szépen kifejtette, hogy az opera “semmitmondó és színtelen”, s bár néhányan az olasz zenei újjászületés nyitányaként üdvözlik, nem lesz igazuk, mert dicsősége elpárolog mint a kámfor. Nos, a szakértő kritikusnak nem lett igaza, mert a Parasztbecsület ma is népszerű. Azt különben egyik korabeli kritikus sem vonta kétségbe, hogy a vidéki zenetanár műve éppen jókor jött az olasz zenének, szinte gyógyszerként hatott az akkoriban dívott Wagner-őrület ellen. Visszahozta ugyanis a dallamot az operába, amelynek szereplői végre nem mondai hősök, hanem hús-vér emberek voltak.

A zenetörténet egyénként “verismo”-nak nevezi az a stílust, amelyben komponistánk műveit alkotta, s ezen stílusnak az az egyik sajátossága, hogy végletesen eltúlozza az emberi szenvedélyeket. A színpadias fogások persze amennyire tetszettek a hallgatóságnak, annyira nehezményezték a kritikusok, Turiddu híres bordalát különösen sok támadás érte. De mindezek ellenére a Parasztbecsület meghódította a közönséget, s ez újabb művek komponálására ösztönözte a fiatal zeneszerzőt. Két-három évente jelentkezett egy-egy új darabbal, de azok fogadtatása meg sem közelítette ifjúkori alkotásáét. Pedig operáinak előadásait rendszeresen ő maga vezényelte, többször vendégszerepelt hazánkban is. Szerény vidéki állását is otthagyhatta persze, egy időben még a római állami zeneiskola igazgatója is volt. (Kalendárium Press)

A blog posztjai szerzői jogi védelem alatt állnak, a cikkek kereskedelmi célú felhasználása, megosztása csak előzetes egyeztetés után lehetséges. Az egyeztetéshez, a naptárszolgáltatás megrendeléséhez, illetve a blogban való reklámelhelyezéshez írjon a következő címre: kalendarium@kalendariumpress.hu

This entry was posted in halálozási évforduló, külföldi évfordulók. Bookmark the permalink.